måndag 7 mars 2011

nytt.

nytt inlägg. första på länge. först veckor med huvudvärk, sen skid-vm har hindrat bloggandet.

sen senast är symaskinen ny. den gamla dog. rip. nån metallpigg i ngt av kugghjulen gick av. saknar den lite men har större glädje av den nya. husqvarna var det och husqvarna blev det. hade med min lite mer vettiga man till butiken eftersom han kan det där med att spendera pengar på maskiner. mitt, visserligen utspädda men ändå närvarande, småländska snålblod pumpar tydligen starkare i ådrorna än jag trodde.

sen senast har jag även varit på syfestival för första gången. mkt trevlig dag men ändå ngt besviken på det knapra utbudet av vanliga tyger som inte är trikå och inte är klippta i småbitar för quiltning. alldeles för mycket garn och pärlor för att leva upp till namnet. dagen gav iaf trevligt sällskap med några vänner (och medbloggerskor som finns här, här och här) som resulterat i mer ny inspiration.

pga, eller tack vare är kanske mer rätt, ovanstående faktorer (trasig symaskin, inspirarande garnvänner som drog med mig på festival och många timmar framför skid-vm) så har jag nu tagit några stapplande steg med virknålen i hand. när min allra käraste farmor dog för några år sedan lämnade hon efter sig en hel sopsäck med garnstumpar som jag tog hand om. den har sen flyttats runt på olika vindar och källare men nu kom den fram.




en av syfestivalvännerna hade en så fin filt i barnvagnen, en mormorsrutefilt från när hennes man var liten. den gick i svart och rött och grönt och nu har jag efter lite rotande även  i svärmors garnförråd lyckats att få ihop en hög med rutor som jag tänkte kunde bli något liknande. tänker mig svart fleece, eller flanell, på baksidan. den är ju inte färdig än men jag har redan planer för nästa virkprojekt. en sån här filt efter beskrivning härifrånmen som tur är började ju skidskytte-vm i helgen!

2 kommentarer:

  1. Hej Sara! Vad roligt att du har börjat virka!
    Tråkigt med knappen, jag har ett bättre verktyg för att sätta i dom nuförtiden. om vi skulle ses nån gång så kan jag sätta i en ny åt dig! (kanske får styras upp om det ska bli av... :))

    SvaraRadera
  2. Lykke til med hekleprosjektet!
    Hygglig at du vil delta i blogglotteriet mitt :-)

    SvaraRadera